Pitbike: Adrenalin na dvou kolech i pro malé závodníky
Co je to pitbike?
Pitbike, tenhle malej motorkovej zázrak, se v poslední době stal naprostým hitem. Není to žádná velká závodní mašina jako motokrosky, co se prohání po závodních tratích - je to spíš taková zábavná hračka pro každýho. Když se na něj podíváte, hned poznáte, že je menší a lehčí než klasická kroska, což je super, protože na něm může jezdit prakticky kdokoliv, i když s motorkami teprve začíná. Většinou mají motory od padesátky do stodevadeáti kubíků, takže nejsou žádný děsný rychlíky, ale o to víc si je užijou i ti, co nemají s ježděním moc zkušeností. A co je na nich fakt skvělý? Můžete s nima vyrazit prakticky kamkoliv - na polňačku, na louku nebo klidně po asfaltu. A značek a modelů je tolik, že si určitě vyberete přesně podle svýho gusta.
Historie a původ pitbiků
Historie malých motorek, kterým se říká pitbike, se začala psát v Americe v šedesátých letech. Tyhle šikovné stroje původně brázdily závodní depa, kde se používaly k rychlému přesunu mechaniků a jezdců. Netrvalo dlouho a lidé si je oblíbili i pro zábavu ve volném čase. Z původně užitkových motorek se časem staly plnohodnotné závodní mašiny. Dneska si můžete vybrat z nepřeberného množství různých značek a modelů. Pitbike mají s klasickými motokroskami společnou lásku k terénu, ale tím podobnost končí. Motokrosové motorky jsou větší, silnější a stavěné na drsné závody a vysoké skoky. Pitbike jsou naopak mrštné a jednoduché na ovládání. Proto jsou skvělou volbou pro začínající jezdce a menší tratě. Ať už si vyberete pitbike nebo motokros, obě varianty nabízí skvělou zábavu pro každého - od nováčků až po zkušené jezdce.
Typy pitbiků a jejich využití
Každý, kdo se zajímá o pitbiky, ví, že je to svět plný možností, podobně jako u velkých motokrosových motorek. Když si chcete pořídit pitbike, musíte zvážit spoustu věcí - hlavně to, kdo na něm bude jezdit, jaké má zkušenosti a k čemu ho vlastně chce používat. Pro malé začínající jezdce jsou super desetipalcové pitbiky. Jsou lehké, dobře se s nimi manipuluje a děti se na nich skvěle naučí základy. Pokročilejší jezdci většinou sáhnou po větších kolech - dvanáctky, čtrnáctky nebo sedmnáctky. Tyhle stroje už mají pořádný výkon a zvládnou jak terén, tak trať. Když si vezmete pitbike se sedmnáctkami, už je to vlastně skoro jako menší motokrosová motorka a klidně s ním můžete závodit. Důležité je taky promyslet, jaký motor chcete. Dvoutakty jsou sice lehčí a víc kopou, ale čtyřtakty zase tolik neřvou a nežerou tolik benzínu.
Výhody a nevýhody jízdy
Kdo někdy sedl na pitbika nebo motokrosovou mašinu, určitě mi dá za pravdu - je to prostě paráda! Člověk si užije pořádnou dávku adrenalinu a může posouvat svoje hranice dál a dál. Oba sporty vám navíc skvěle procvičí celé tělo, zlepší koordinaci a naučí vás držet balanc. Pitbike je super volba pro začátečníky - je menší, lehčí a skvěle se na něm učí základy. Můžete v klidu pilovat techniku, aniž byste hned letěli jak střela. Motokrosové motorky už jsou jiná liga - ty jsou spíš pro ostřílené jezdce, co se nebojí pořádného terénu.
Musíme si ale přiznat, že to není jen procházka růžovou zahradou. Občas to prostě nevyjde a nějaká ta modřina nebo odřenina k tomu patří. Proto je fakt důležité se pořádně vybavit - kvalitní helma, chrániče a správné oblečení jsou základ. A taky to není zrovna levný koníček. Když spočítáte motorku, servis, benzín a občas nějakou tu opravu, docela to naskáče. No a pak je tu ještě ta věc s hlukem - není každý nadšený, když mu pod okny burácí motorka. Proto je fakt důležité jezdit jen tam, kde je to povolené, a chovat se ohleduplně k ostatním.
Bezpečnostní aspekty a vybavení
Každý, kdo sedne na pitbike, ví, že to není jen tak - je to pořádná dávka adrenalinu. Ale než se vrhnete do terénu po hlavě, musíte myslet na bezpečnost. Kvalitní vybavení je základ. Helma je prostě povinnost, a ne ledajaká - musí být opravdu bytelná a certifikovaná. Na tělo si vezměte pořádnou výstroj - chránič na hrudník, chrániče na lokty a kolena, motokrosové kalhoty s dresem a pořádné rukavice. Boty musí chránit kotníky, v obyčejných teniskách to nedáte.
Vlastnost | Pitbike | Motokrosový motocykl |
---|---|---|
Velikost kol | 10" - 17" | 19" - 21" (přední), 18" - 19" (zadní) |
Výška sedla | Přibližně 70 - 90 cm | Přibližně 90 - 96 cm |
Stejně jako vy potřebuje péči i váš pitbike. Před každou vyjížďkou ho pořádně zkontrolujte - brzdy musí být v cajku, pneumatiky bez poškození a řetěz správně napnutý. Tyhle věci nepodceňujte, může vás to pak mrzet.
A ještě jedna věc - nejezděte, kde vás napadne. Vyberte si místo, kde je ježdění povolené, ideálně speciální trať nebo areál pro pitbiky. Když tohle všechno dodržíte, užijete si parádní jízdu a hlavně se ve zdraví vrátíte domů.
Pitbike komunity a závody
Svět pitbiků je prostě úžasnej a roste každým dnem, a to nejen u nás, ale všude po světě. Lidi, co propadli kouzlu těhle malých motorek, se pravidelně scházejí, vyrážejí spolu na vyjížďky a závodí jak pro zábavu, tak i na profi úrovni. Je super sledovat, jak jsou závody pitbiků čím dál populárnější - jsou cenově dostupný a fakt se na ně dobře kouká. Na tratích potkáte všechny možný jezdce, od prťavých dětí na upravených strojích až po ostřílené machry. Pro začátečníky jsou pitbiky naprosto ideální - můžou se na nich naučit všechny finty a získat první závodnický zkušenosti. Spousta dnešních motokrosových es začínala právě na pitbicích, kde se v klidu a bezpečně naučili základy. V pitbikový komunitě najdete skvělou partu lidí, který spojuje láska k tomuhle sportu. Všichni si navzájem pomáhají, radí si s opravama, sdílí tréninková tajemství nebo závodní tipy. Je to prostě jedna velká rodina nadšenců.
Pitbike je jako brána do světa adrenalinu. Naučí tě základům, ale i když si myslíš, že už umíš všechno, ukáže ti, že má stále co nabídnout.
Jáchym Procházka
Výběr a údržba pitbiku
Když si vybíráte pitbike, je fakt důležité se zamyslet nad pár věcmi. Hlavně koukněte na to, aby vám sedla velikost - prostě aby odpovídala vaší postavě a váze. Když s tím začínáte, radši sáhněte po něčem menším a lehčím, líp se s tím naučíte zacházet. Motor je taky zásadní věc. Pokud plánujete prohánět stroj v terénu nebo na dráze, budete potřebovat něco silnějšího. Na občasné vyjížďky stačí i slabší mašina. A nešetřete na kvalitě dílů - dobrý rám, tlumiče, brzdy a kola jsou základ.
O pitbike se musíte starat podobně jako o klasickou krosku. Hlídejte si pneumatiky, jestli jsou dobře nafouknuté, a kontrolujte řetěz, aby nebyl moc volný ani přepnutý. Olej a filtr měňte podle plánu. Po každém ježdění ze stroje umyjte všechno bahno a špínu. Když se budete o mašinu dobře starat, vydrží vám dlouho bez problémů. A nikdy nevyrážejte, dokud si neověříte, že máte v cajku brzdy a světla.
Budoucnost pitbiků v Česku
Malý motorky typu pitbike se u nás stávají čím dál oblíbenější. Tyhle prťavý stroje, který vlastně kopírujou velký motokrosový motorky, si oblíbili jezdci každýho věku. A není divu. Pitbike je totiž super volba pro každýho, kdo chce začít s terénním ježdění. Když to srovnáte s klasickejma motokrosovejma strojema, jsou pitbiky mnohem lehčí a menší, takže se s nima líp manipuluje a začátečník se nemusí tolik bát. Ale nemyslete si, že jsou jenom pro nováčky. I ostřílený jezdci si je nemůžou vynachválit, hlavně kvůli tomu, jak jsou obratný a mrštný na trati. Díky tomu jsou pitbiky fakt dobrý na trénování techniky a pilovačku jezdeckejch fines. A co je na nich asi nejlepší? Jsou mnohem dostupnější než klasickej motokros. Když si spočítáte, kolik dáte za pořízení a servis, vyjde vám pitbike jako parádní alternativa pro každýho, kdo propadl kouzlu motorek.
Publikováno: 22. 05. 2025
Kategorie: sport